Шляхи
реалізації викладання інформатики
в сучасній школі в умовах профілізації
Організація профільного
навчання в Українї
На виконання Закону
України "Про загальну середню освіту" та відповідно до Концепції загальної
середньої освіти і Державного стандарту базової і повної середньої освіти 25 вересня 2003 року Міністерством освіти і науки України
прийнято рішення про поетапний перехід до
профільного навчання у старшій школі на основі розробленої Інститутом педагогіки АПН України Концепції
профільного навчання у старшій школі
.
Концепція профільного
навчання у старшій школі визначає основні засади щодо сутності, мети,
принципів організації профільного навчання, його структури, форм організації та
умов реалізації. Як зазначається у цьому документі, "профільне навчання - вид диференційованого навчання,
який передбачає врахування освітніх потреб, нахилів і здібностей учнів і створення умов для навчання старшокласників
відповідно до їхнього професійного
самовизначення, що забезпечується за рахунок змін у цілях, змісті, структурі та організації навчального
процесу" . Профільне навчання на основі диференціації та
індивідуалізації навчання дозволяє повніше враховувати
інтереси та здібності учнів, створювати умови для навчання старшокласників у відповідності з їхніми
професійними інтересами та намірами
щодо продовження освіти.
Перехід до профільного навчання має за мету :
V забезпечити поглиблене вивчення окремих предметів
програми загальноосвітньої школи;
V створити умови для суттєвої диференціації змісту навчання
старшокласників з широкими та гнучкими можливостями
побудови учнями індивідуальних освітніх
програм;
V сприяти встановленню рівного доступу до повноцінної
освіти різних категорій учнів відповідно до їх здібностей, індивідуальних
нахилів та потреб;
V розширити можливості соціалізації учнів,
забезпечити наступність між загальною та
професійною освітою, більш ефективно підготувати випускників школи до
засвоєння програми вищої професійної школи.
Згідно з Концепцією
профільне навчання у 10-11 класах здійснюється за такими основними напрямами: суспільно-гуманітарним,
природничо-математичним, технологічним,
художньо-естетичним, спортивним.
Інформатика у структурі загальної середньої
освіти
Відповідно до Типових навчальних планів
загальноосвітніх навчальних закладів зміст освіти реалізується залежно від
обраного профілю навчання, при цьому кожен з профілів передбачає
вивчення предметів на одному із трьох рівнів :
V рівні стандарту
V академічному рівні
V профільному рівні, який передбачає поглиблене вивчення відповідних
предметів, орієнтацію їх змісту на майбутню професію.
Базова модель методичної системи навчання
інформатики у профільній школі
Мета курсу інформатики у профільній школі
Нормування інформаційно-комунікаційних
компетентностей:
- інформаційної
компоненти (здатність ефективної роботи з інформацією у всіх нормах її
представлення);
- комп'ютерно-технологічної
компоненти (уміння і навички щодо роботи з сучасними
комп'ютерними засобами та програмним забезпеченням);
- процесуально-діяльнісної компоненти (здатність
застосовувати сучасні засоби інформаційних та комп'ютерних технологій до
роботи з інформацією та розв'язання різноманітних задач)
Зміст курсу інформатики
Сукупність двох взаємопов'язаних компонентів: теоретичного і
практичного, теоретична частина спрямована на формування знань щодо
застосування ІКТ у майбутній професійній діяльності. Практичний аспект
пов'язаний з формуванням навичок щодо застосування ІКТ у майбутній професійній
діяльності
Домінуючі методи навчання інформатики
Методи активного навчання, інтерактивні
методи і технології навчання, контекстне навчання, проблемне навчання,
ситуаційне навчання, корпоративне навчання, метод проектів, зокрема робота над
телекомунікаційними проектами
Домінуючі апаратні та програмні засоби профільного
навчання інформатики
-комп'ютерно-орієнтований
навчально-методичний комплекс професійного спрямування, прикладне програмне
забезпечення для розв'язання дослідницьких задач, засоби телекомунікації,
відеотехніка, інтерактивні дошки, підручники, навчальні посібники, практикуми,
зокрема й електронні
Домінуючі організаційні форми та форми
організації навчання інформатики у профільній школі
- урок; практикум; екскурсії; групові форми для роботи над проектом
(навчальним, дослідницьким, інформаційним, творчим, підсумковим тощо); групові
для участі інтерактивному уроці;
самостійна робота; індивідуальні форми роботи
Під час проектування методичної системи
необхідно пам'ятати, що зміна методичної системи призводить до трансформації
навчально-пізнавальної діяльності суб'єктів. Отже, при відсутності у вчителів,
адміністраторів шкіл, учнів, батьків, інших учасників навчального-виховного
процесу потреби у змінах хід зміни системи буде неефективний. Крім цього,
зовнішні обставини можуть як сприяти, так і гальмувати функціонування та
розвиток методичної системи.
Сформулюємо умови реалізації вищезазначеної базової
моделі методичної системи навчання інформатики (МСНІ):
V наявність нормативних документів, які
підтверджують відповідність вищезазначеної МСНІ соціальному замовленню;
V наявність потреби в учасників
навчально-виховного процесу у замін існуючої МСНІ на нову МСНІ;
V наявність матеріально-технічного,
інформаційного, методичного: забезпечення впровадження нової МСНІ;
V знання вчителями інформатики психолого-педагогічних
основ навчання інформатики у профільній школі;
V знання вчителями інформатики змісту
інформаційно-комунікаційних компетентностей майбутніх спеціалістів різних
галузей народного господарства;
V володіння вчителями інформатики методами
активного навчання;
V володіння вчителями інформатики знаннями та
навичками щодо використання в навчально-виховному процесі
комп'ютерно-орієнтованих навчально-методичних комплексів професійного
спрямування, прикладного програмного забезпечення для розв'язання дослідницьких
задач, засобів телекомунікації, відеотехніки тощо;
V володіння вчителями інформатики знаннями та
навичками щодо використання групових, індивідуальних форм навчання, організації
індивідуального навчання;
V знання вчителями інформатики основ педагогічного
проектування;
V відповідність системи управління навчальним закладом до
вимог впровадження МСНІ у профільній школі.
В центр моделі методичної системи
навчання інформатики у профільній школі необхідно розмістити модель випускника
школи, який при навчанні інформатики отримає базові знання , уміння і навички
використання ІКТ в його майбутній професійній діяльності.

Особливість навчання інформатики в профільній
школі полягає в поглибленому вивченні. :
-
інформаційних
процесів;
-
основ
комп’ютерного моделювання;
-
принципів
функціонування інформаційних систем;
-
інформаційно-комунікаційних
технологій опрацювання повідомлень і даних професійного спрямування;
-
основ
алгоритмізації та програмування.
Опис очікуваних результатів навчання
інформатики у профільній школі
Очікувані результати
після вивчення курсу інформатики у профільній
школі учень повинен:
V знати основні поняття і методи інформатики,
правила та принципи роботи комп'ютера;
V знати і відтворювати основні поняття та
принципи використання інформаційно-комунікаційних технологій у певній
професійній галузі;
V знати етапи розв'язування прикладних задач з
використанням інформаційно-комунікаційних технологій;
V знати принципи організації зберігання даних на електронних носіях, друку
відомостей, передавання даних каналами зв'язку;
V знати порядок створення і ведення баз даних;
V знати принципи організації та роботи
локальних і глобальних мереж;
V знати сфери використання інформаційно-комунікаційних
технологій в обраній професійній галузі;
V знати основи алгоритмізації та програмування
після вивчення курсу інформатики у профільній
школі учень повинен:
V розуміти основні поняття і методи
інформатики, правила та принципи роботи комп'ютера;
V розуміти основні поняття і принципи
використання інформаційно-комунікаційних технологій у певній професійній
галузі;
V розуміти етапи розв'язування прикладних задач з використанням
інформаційно-комунікаційних технологій;
V розуміти порядок створення і ведення баз даних;
V розуміти принципи організації та роботи локальних і глобальних мереж;
V розуміти сутність процесу складання
алгоритмів та подання у різних видах (блок-схема, словесно-формульний,
програма на мові програмування);
V розуміти сутність
застосування інформаційно-комунікаційних технологій для розв'язання задач
різних класів;
V розуміти сутність
методів (зокрема чисельних), що їх використовують для розв'язування задач з
обраної професійної галузі;
V розуміти сутність розв'язування
прикладних задач з використанням
інформаційно-комунікаційних технологій;
V розуміти принципи
організації і зберігання даних на електронних носіях; принципи друку відомостей;
принципи передавання даних каналами зв'язку
після вивчення курсу
інформатики у профільній школі учень повинен:
V вміти використовувати мови програмування для подання
алгоритмів;
V вміти використовувати
поняття, правила, методи інформатики і
принципи
інформаційно-комунікаційний
технологій при
розв'язуванні задач з
обраної професійної галузі;
V вміти застосовувати
інформаційно-комунікаційні технології для розв'язання задач різних класів;
V вміти створювати та
супроводжувати бази даних;
V вміти працювати у локальних і глобальних мережах;
V вміти розв'язувати
прикладні задачі з використанням інформаційно-комунікаційних технологій:
V вміти зберігати дані на
електронних носіях;
V вміти роздруковувати
відомості за допомогою комп'ютера;
V вміти передавати дані
каналами зв'язку
після вивчення курсу інформатики у профільній школі учень
повинен:
V вміти здійснювати розбиття навчального матеріалу на
частини для
кращого його розуміння;
V вміти аналізувати математичні моделі і класифікувати їх;
V вміти аналізувати результати після виконання завдання;
V вміти аналізувати хід розв'язування задачі;
V вміти аналізувати готові алгоритми розв'язування задач;
V вміти аналізувати дані для правильного ведення баз даних;
V вміти аналізувати зміст меню та діалогових вікон
прикладного
програмного забезпечення загального
призначення
після вивчення курсу інформатики у профільній школі учень повинен:
V вміти виконувати постановку задачі;
V вміти формалізувати поставлену задачу
(будувати математичну модель);
V вміти складати план розв'язування поставленої задачі за
допомогою ІКТ;
V вміти обирати методи розв'язування поставленої задачі;
V вміти будувати алгоритм
розв'язування поставленої задачі за обраним методом;
V вміти пропонувати інформаційно-комунікаційні
технології, необхідні для розв'язуваннях
задач обраної професійної галузі;
V вміти пропонувати альтернативні методи і
засоби розв'язування поставленої задачі
після вивчення курсу інформатики у профільній школі учень повинен:
V вміти оцінювати складність математичної моделі;
V вміти оцінювати логіку
розв'язування задач за обраним методом;
V вміти оцінювати одержані результати, виходячи з
початкових даних;
V вміти робити висновки відповідно до отриманого
результату;
V вміти оцінювати
значущість свого продукту навчальної діяльності;
V вміти оцінювати результати застосування різних інформаційних технологій
при розв'язуванні задач різних класів;
V вміти критично
оцінювати відомості, знайдені в мережі Іnternet;
V вміти зіставляти застосування різних інформаційно-комунікаційних
технологій при розв'язуванні задач різних класів
На сьогодні вже
визначений зміст навчання інформатики у профільній школі (відповідні навчальні
програми інформатики затверджені Міністерством освіти і науки України). При формуванні змісту
навчання інформатики у профільній школі були враховані загальні принципи та підходи формування змісту шкільної
освіти, а саме:
V принцип гуманістичності, який забезпечує пріоритет загальнолюдських
цінностей та здоров'я людини, вільного розвитку особистості;
V принцип науковості, який вимагає відповідності змісту навчання
останнім досягненням наукового, соціального та культурного прогресу;
\/ принцип послідовності, який полягає в розробці такого змісту, в якому
кожне нове знання базується на попередньому та випливає з нього;
\/ принципу історизму, який вимагає відображення у шкільних курсах
історії розвитку тієї або іншої галузі знань, викладення діяльності видатних
учених цієї галузі;
V принцип систематичності, який передбачає надання знань, формування
вмінь і навичок у системі, побудову всіх навчальних курсів та всього змісту
освіти як систем, які включаються одна в одну та в загальну систему культури
людства;
V принцип
зв'язку з життям як
універсальний засіб підкріплення шкільної освіти реальною практикою;
V принцип відповідності віковим можливостям та
рівню підготовленості школярів;
V принцип доступності;
V особистісно-оріентований підхід, за яким у центрі навчально-виховного процесу
повинні стояти інтереси особи, формування її якостей, ціннісних орієнтацій
відповідно вимогам європейського суспільства; враховуються вікові особливості
учнів, взаємозв'язок змісту даної освіти з контекстом усього
навчально-виховного процесу;
\/ діяльнісний підхід, за яким зміст освіти повинен спрямовуватися
на формування у особистості уявлень і умінь, що сприятимуть соціальній активності
та діяльності в інформаційному суспільстві.
V конкретно-історичний підхід, за яким формування змісту освіти
спрямовується на вирішення найактуальніших питань для даного етапу суспільного
розвитку.
Зміст навчальної дисципліни «Інформатика» як складової
галузі «Технології» не може включати тільки знання , поняття, специфічні для
вузької предметної галузі. Навчання інформатики слід організувати так , щоб воно забезпечило політехнічну
спрямованість навчання, ефективно реалізовували міжпредметні зв’язки, слугували
основою для вивчення інших складових навчальної галузі.
Комментариев нет:
Отправить комментарий
Примечание. Отправлять комментарии могут только участники этого блога.