вторник, 7 февраля 2012 г.


Шляхи реалізації  викладання інформатики в сучасній школі в умовах профілізації
Організація профільного навчання в Українї
На виконання Закону України "Про загальну середню освіту" та відпо­відно до Концепції загальної середньої освіти і Дер­жавного стандарту базової і повної середньої освіти 25 вересня 2003 року Міністерством освіти і науки України прийнято рішення про поетап­ний перехід до профільного навчання у старшій школі на основі розробле­ної Інститутом педагогіки АПН України Концепції профільного навчання у старшій школі .
Концепція профільного навчання у старшій школі визначає основні засади щодо сутності, мети, принципів організації профільного навчання, його структури, форм організації та умов реалізації. Як зазначається у цьо­му документі, "профільне навчання - вид диференційованого навчання, який передбачає врахування освітніх потреб, нахилів і здібностей учнів і створення умов для навчання старшокласників відповідно до їхнього про­фесійного самовизначення, що забезпечується за рахунок змін у цілях, зміс­ті, структурі та організації навчального процесу" . Профільне навчання на основі диференціації та індивідуалізації навчання дозволяє повніше враховувати інтереси та здібності учнів, створювати умови для навчання старшокласників у відповідності з їхніми професійними інтересами та намірами щодо продовження освіти.

Перехід до профільного навчання має за мету :
V забезпечити поглиблене вивчення окремих предметів програми за­гальноосвітньої школи;
V створити умови для суттєвої диференціації змісту навчання старшо­класників з широкими та гнучкими можливостями побудови учнями інди­відуальних освітніх програм;
V сприяти встановленню рівного доступу до повноцінної освіти різних категорій учнів відповідно до їх здібностей, індивідуальних нахилів та по­треб;
V розширити можливості соціалізації учнів, забезпечити наступність між загальною та професійною освітою, більш ефективно підготувати ви­пускників школи до засвоєння програми вищої професійної школи.
Згідно з Концепцією профільне навчання у 10-11 класах здійснюється за такими основними напрямами: суспільно-гуманітарним, природничо-математичним, технологічним, художньо-естетичним, спортивним.
 Інформатика у структурі загальної середньої освіти
Відповідно до Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів зміст освіти реалізується залежно від обрано­го профілю навчання, при цьому кожен з профілів передбачає вивчення предметів на одному із трьох рівнів :
V рівні стандарту
V академічному рівні
V профільному рівні, який передбачає поглиблене вивчення відпо­відних предметів, орієнтацію їх змісту на майбутню професію.


Базова модель методичної системи навчання інформатики у профільній школі
Мета курсу інформатики у профільній школі
Нормування інформаційно-комунікаційних компетентностей:
 - інформаційної компоненти (здатність ефективної роботи з інформацією у всіх нормах її представлення);
-  комп'ютерно-технологічної компоненти (уміння і навички щодо роботи з сучасними комп'ютерними засобами та програмним забезпеченням);
- процесуально-діяльнісної компоненти (здатність застосовувати сучасні за­соби інформаційних та комп'ютерних технологій до роботи з інформацією та розв'язання різноманітних задач)
Зміст курсу інформатики
Сукупність двох взаємопов'язаних компонентів: теоретичного і практичного, теоретична частина спрямована на формування знань щодо застосування ІКТ у майбутній професійній діяльності. Практичний аспект пов'язаний з формуванням навичок щодо застосування ІКТ у майбутній професійній діяльності

Домінуючі методи навчання інформатики
Методи активного навчання, інтерактивні методи і технології навчання, контекстне навчання, проблемне навчання, ситуаційне навчання, корпоративне навчання, метод проектів, зокрема робота над телекомунікаційними проектами
Домінуючі апаратні та програмні засоби профільного навчання інформатики
-комп'ютерно-орієнтований навчально-методичний комплекс професійного спрямування, прикладне програмне забезпечення для розв'язання дослідницьких задач, засоби телекомунікації, відеотехніка, інтерактивні дошки, підручники, навчальні посібники, практикуми, зокрема й електронні
Домінуючі організаційні форми та форми організації навчання інформатики у профільній школі
- урок; практикум; екскурсії; групові форми для роботи над проектом (навчальним, дослідницьким, інформаційним, творчим, підсумковим тощо); групові для участі  інтерактивному уроці; самостійна робота; індивідуальні форми роботи

Під час проектування методичної системи необхідно пам'ятати, що зміна методичної системи призводить до трансформації навчально-пізнавальної діяльності суб'єктів. Отже, при відсутності у вчителів, адміністраторів шкіл, учнів, батьків, інших учасників навчального-виховного процесу потреби у змінах хід зміни системи буде неефективний. Крім цього, зовнішні обставини можуть як сприяти, так і гальмувати функціонування та розвиток методичної системи.
Сформулюємо умови реалізації вищезазначеної базової моделі методичної системи навчання інформатики (МСНІ):
V наявність нормативних документів, які підтверджують відповідність вищезазначеної МСНІ соціальному замовленню;
V наявність потреби в учасників навчально-виховного процесу у замін існуючої МСНІ на нову МСНІ;
V наявність матеріально-технічного, інформаційного, методичного: забезпечення впровадження нової МСНІ;
V знання вчителями інформатики психолого-педагогічних основ навчання інформатики у профільній школі;
V знання вчителями інформатики змісту інформаційно-комунікаційних компетентностей майбутніх спеціалістів різних галузей народного господарства;
V володіння вчителями інформатики методами активного навчання;
V володіння вчителями інформатики знаннями та навичками щодо використання в навчально-виховному процесі комп'ютерно-орієнтованих навчально-методичних комплексів професійного спрямування, прикладного програмного забезпечення для розв'язання дослідницьких задач, засобів телекомунікації, відеотехніки тощо;
V володіння вчителями інформатики знаннями та навичками щодо використання групових, індивідуальних форм навчання, організації індивідуального навчання;
V знання вчителями інформатики основ педагогічного проектування;
V  відповідність системи управління навчальним закладом до вимог впровадження МСНІ у профільній школі.
В центр моделі методичної  системи навчання інформатики у профільній школі необхідно розмістити модель випускника школи, який при навчанні інформатики отримає базові знання , уміння і навички використання ІКТ в його майбутній професійній діяльності.









Описание: 123 


















































Особливість навчання інформатики в профільній школі полягає в поглибленому вивченні. :
-          інформаційних процесів;
-          основ комп’ютерного моделювання;
-          принципів функціонування інформаційних систем;
-          інформаційно-комунікаційних технологій опрацювання повідомлень і даних професійного спрямування;
-          основ алгоритмізації та програмування.
 Опис очікуваних результатів навчання інформатики у профільній школі
Очікувані результати
після вивчення курсу інформатики у профільній школі учень повинен:
V знати основні поняття і методи інформатики, правила та принци­пи роботи комп'ютера;
V знати і відтворювати основні поняття та принципи використання інформаційно-комунікаційних технологій у певній професійній галузі;
V знати етапи розв'язування прикладних задач з використанням інформаційно-комунікаційних технологій;
V знати принципи організації зберігання даних на електронних носі­ях, друку відомостей, передавання даних каналами зв'язку;
V знати порядок створення і ведення баз даних;
V знати принципи організації та роботи локальних і глобальних ме­реж;
V знати сфери використання інформаційно-комунікаційних техно­логій в обраній професійній галузі;
V знати основи алгоритмізації та програмування
після вивчення курсу інформатики у профільній школі учень повинен:
V розуміти основні поняття і методи інформатики, правила та прин­ципи роботи комп'ютера;
V розуміти основні поняття і принципи використання інформаційно-комунікаційних технологій у певній професійній галузі;
V розуміти етапи розв'язування прикладних задач з використанням інформаційно-комунікаційних технологій;
 V розуміти порядок створення і ведення баз даних;
V розуміти принципи організації та роботи локальних і глобальних мереж;
V розуміти сутність процесу складання алгоритмів та подання у різ­них видах (блок-схема, словесно-формульний, програма на мові програмування);
V розуміти сутність застосування інформаційно-комунікаційних тех­нологій для розв'язання задач різних класів;
V розуміти сутність методів (зокрема чисельних), що їх використову­ють для розв'язування задач з обраної професійної галузі;
 V розуміти сутність розв'язування прикладних задач з використан­ням інформаційно-комунікаційних технологій;
V розуміти принципи організації і зберігання даних на електронних носіях; принципи друку відомостей; принципи передавання даних каналами зв'язку



після вивчення курсу інформатики у профільній школі учень повинен:
V вміти використовувати мови програмування для подання алгоритмів;
 V вміти використовувати поняття, правила, методи інформатики і  принципи  інформаційно-комунікаційний  технологій  при 


роз­в'язуванні задач з обраної професійної галузі;
V вміти застосовувати інформаційно-комунікаційні технології для розв'язання задач різних класів;
V вміти створювати та супроводжувати бази даних;
 V вміти працювати у локальних і глобальних мережах;
V вміти розв'язувати прикладні задачі з використанням інформа­ційно-комунікаційних технологій:
V вміти зберігати дані на електронних носіях;
V вміти роздруковувати відомості за допомогою комп'ютера;
V вміти передавати дані каналами зв'язку



після вивчення курсу інформатики у профільній школі учень повинен:
V вміти здійснювати розбиття навчального матеріалу на частини для
кращого його розуміння;
V вміти аналізувати математичні моделі і класифікувати їх;
V вміти аналізувати результати після виконання завдання;
V вміти аналізувати хід розв'язування задачі;
V вміти аналізувати готові алгоритми розв'язування задач;
V вміти аналізувати дані для правильного ведення баз даних;
V вміти аналізувати зміст меню та діалогових вікон прикладного
програмного забезпечення загального призначення
після вивчення курсу інформатики у профільній школі учень повинен:
V вміти виконувати постановку задачі;
V вміти формалізувати поставлену задачу (будувати математичну модель);
V вміти складати план розв'язування поставленої задачі за допомо­гою ІКТ;
V вміти обирати методи розв'язування поставленої задачі;
 V вміти будувати алгоритм розв'язування поставленої задачі за об­раним методом;
V вміти пропонувати інформаційно-комунікаційні технології, необ­хідні для розв'язуваннях задач обраної професійної галузі;
V вміти пропонувати альтернативні методи і засоби розв'язування поставленої задачі
після вивчення курсу інформатики у профільній школі учень повинен:
V вміти оцінювати складність математичної моделі;
 V вміти оцінювати логіку розв'язування задач за обраним методом;
V вміти оцінювати одержані результати, виходячи з початкових да­них;
V вміти робити висновки відповідно до отриманого результату;
V вміти оцінювати значущість свого продукту навчальної діяльності;
V вміти оцінювати результати застосування різних інформаційних технологій при розв'язуванні задач різних класів;
V вміти критично оцінювати відомості, знайдені в мережі Іnternet;
V вміти зіставляти застосування різних інформаційно-комунікацій­них технологій при розв'язуванні задач різних класів
На сьогодні вже визначений зміст навчання інформатики у профільній школі (відповідні навчальні програми інформатики затверджені Міністерством освіти і науки України). При формуванні змісту навчання інформати­ки у профільній школі були враховані загальні принципи та підходи формування змісту шкільної освіти, а саме:
V принцип гуманістичності, який забезпечує пріоритет загальнолюд­ських цінностей та здоров'я людини, вільного розвитку особистості;
V принцип науковості, який вимагає відповідності змісту навчання останнім досягненням наукового, соціального та культурного прогресу;
\/ принцип послідовності, який полягає в розробці такого змісту, в яко­му кожне нове знання базується на попередньому та випливає з нього;
\/ принципу історизму, який вимагає відображення у шкільних курсах історії розвитку тієї або іншої галузі знань, викладення діяльності видатних учених цієї галузі;
V принцип систематичності, який передбачає надання знань, форму­вання вмінь і навичок у системі, побудову всіх навчальних курсів та всього змісту освіти як систем, які включаються одна в одну та в загальну систему культури людства;
V принцип зв'язку з життям як універсальний засіб підкріплення шкільної освіти реальною практикою;
V принцип відповідності віковим можливостям та рівню підготов­леності школярів;
V принцип доступності;
V особистісно-оріентований підхід, за яким у центрі навчально-ви­ховного процесу повинні стояти інтереси особи, формування її якостей, ціннісних орієнтацій відповідно вимогам європейського суспільства; вра­ховуються вікові особливості учнів, взаємозв'язок змісту даної освіти з кон­текстом усього навчально-виховного процесу;
\/ діяльнісний підхід, за яким зміст освіти повинен спрямовуватися на формування у особистості уявлень і умінь, що сприятимуть соціальній ак­тивності та діяльності в інформаційному суспільстві.
V конкретно-історичний підхід, за яким формування змісту освіти спрямовується на вирішення найактуальніших питань для даного етапу суспільного розвитку.

Зміст навчальної дисципліни «Інформатика» як складової галузі «Технології» не може включати тільки знання , поняття, специфічні для вузької предметної галузі. Навчання інформатики слід організувати так ,  щоб воно забезпечило політехнічну спрямованість навчання, ефективно реалізовували міжпредметні зв’язки, слугували основою для вивчення інших складових навчальної галузі.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Примечание. Отправлять комментарии могут только участники этого блога.